Bla bla bla, over luisteren, onderbreken en verbinden

Bla Bla Bla Bla
Over luisteren, onderbreken en verbinden
“Je laat iemand uitpraten als ie spreekt”.
Bekend voor je?
Dit is mij als kind geleerd.
Iemand laten uitspreken is nl:
• Beleefd
• Netjes
• Correct
En wellicht ouderwets. Wat het mij niet altijd makkelijk maakte om indien nodig toch de ander te onderbreken.
Onhandig dus.
Stel je als coach, leidinggevende, teammanager, ondernemer zijnde het volgende voor:
• Je voert een gesprek met …..(cliënt, medewerker, mogelijke klant e.d.)
• Je stelt een vraag
• En je krijgt een hele uitvoerig antwoord op je vraag.
Zo uitvoerig dat je uiteindelijk de draad kwijt raakt.
Of je bent kwijt wat je eigen vraag was, laat staan dat je kunt checken of je een antwoord erop hebt gekregen.
In ieder geval ben je de verbinding met de ander kwijt.
En je bent alang blij dat jij het woord weer kunt pakken.
Jij durft de ander niet te onderbreken.
Stelt dus een vervolg vraag.
En het riedeltje begint van voor af aan.
Dit alles gebeurd onbewust, als vanzelfsprekend.
Erg?
Welnee, als jij alle tijd van de wereld hebt is er niks aan de hand.
Wat nou als je dit niet hebt?
Hoe onderbreek je dan de persoon aan de andere kant van de tafel?
Allereerst door je bewust te worden dat je eigen overtuiging (je mag niemand onderbreken in zijn/haar verhaal) je belemmert in dat wat je wilt bereiken.
En dan na te gaan hoe je het wilt doen.
Hoe mag iemand jou onderbreken?
Draai het eens om.
Wat bij jou werkt kan ook bij een ander werken.
Een andere mogelijkheid is om te preframen vooraf.
Een preframe is een kader waarin je het gesprek schetst.
Bijvoorbeeld:
Dank je wel voor dit gesprek.
We hebben ongeveer 1 uur voor dit gesprek met als doel………..
Stel dat we tijdens het beantwoorden van vragen afwijken van de vraag.
Is het dan ok als ik je/jou/u onderbreek?
En meestal gaat de ander hiermee akkoord.
Ook als je een team toespreekt gaan mensen akkoord.
Het mooie van dit akkoord is dat je de ander hieraan mag en kunt houden.
Je kunt zelfs afronden met: en datzelfde geldt voor jou/u richting mij. Spreken we dat af?
Hierdoor blijf je in verbinding met de ander.
Zelfs als je ze onderbreekt.
Je hebt daarnaast de mogelijkheid om de ander uit te laten praten.
En als je de draad kwijt bent de ander de vraag stelt:
Kun je wat je net verteld hebt ook in 2 zinnen vertellen?
Wat is namelijk je doel?
Wat is de essentie van je verhaal / boodschap / doel?
Of vraag om een TIME OUT 😉
Met welke tip ga jij aan de slag?
Wil je jezelf ontwikkelen? Wil je leren hoe je belemmerende gewoonten kunt veranderen? Omzet naar werkende gewoonten?
Check de opleiding NLP Practitioner.
Hier leer je buiten bovenstaande ook over doelen stellen, hoe jij eigenlijk zelf werkt en nog veel meer.
Start oktober 2023. Je kunt je al inschrijven!
Eerst meer info? Neem dan contact met mij op!
Ik sta je graag te woord!